Az esélyegyenlőséget támogató fejlesztési beavatkozások implementálása: A Dobbantó program
Vitaindító:
Bognár Mária, a Dobbantó Program szakmai vezetője, a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány munkatársa tartja.
Felkért hozzászólók:
Lénárd Sándor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Intézet oktatója,
Sinka Edit, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kutatója
Nagy Mariann, a Budai-Városkapu Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény szakiskolai tagintézmény vezetője.
„Az esélyegyenlőséget támogató fejlesztési beavatkozások implementálása: A Dobbantó program” c. hatodik ImpAla Műhely egy olyan fejlesztési beavatkozással foglalkozott, amelyet az EU jó gyakorlatként tart számon, az OECD innovatív tanulási környezeteket elemző kötete pedig példaként mutat be. A beavatkozás középpontjában a személyre szabott tanulási környezet kialakítása állt, a tanulás fizikai környezetének alakításától a kurrikulum átformálásáig.
Bognár Mária, a Dobbantó Program szakmai vezetője, a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány munkatársa bevezető előadásában bemutatta az Oktatási Minisztérium ösztönzésével megvalósult program koncepcióját.
Lénárd Sándor, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karának oktatója és a program szakértői közösségének tagja előadásában kiemelte, hogy a program implementációjának rugalmas keretei lehetővé tették, hogy a fejlesztők tapasztalataikra építve, az egyes iskolákban felmerült igényekhez illesszék támogató tevékenységük módját és tartalmát.
Sinka Edit, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kutatója a Dobbantó program értékelési és montoring rendszerét mutatta be. Előadásából kiderült, hogy a monitoring rendszer kialakításánál és működtetésénél kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy már a fejlesztési folyamat közben visszajelzéseket adhassanak a résztvevő iskoláknak előrehaladásukról.
A rendezvényen a Budai-Városkapu Iskola szakiskolai tagintézményének projektben szerzett tapasztalatait ismerhették meg a résztvevők. Ezek bemutatása során Nagy Mariann tagintézményvezető a program pozitív hatásai közül kiemelte a résztvevő pedagógusok közötti tapasztalat-megosztás jelentőségét, a tantestület. tanulóközösségé válását és az iskola külső kapcsolatainak erősödését a diákok családjaival, a fenntartók képviselőivel és a programban részt vevő más iskolákkal.